OŚRODEK WCZESNEJ INTERWENCJI |
Oddziaływania logopedyczne
Punktem wyjścia do rozpoczęcia wszystkich oddziaływań logopedycznych jest diagnoza logopedyczna. Pozwala ona na ocenę poziomu rozwoju mowy i kompetencji komunikacyjnej każdego dziecka, określa możliwości i przeszkody w rozwinięciu mowy jako formy komunikacji osobowej oraz umożliwia wdrożenie działań profilaktycznych mającym na celu zapobieganie potencjalnym zaburzeniom rozwoju mowy i komunikacji.
Ocenie szczegółowej podlega budowa i sprawność narządów mowy, tj ruchomość i napięcie mięśniowe narządów artykulacyjnych, ich kinestetyka i kinetyka, występowanie, rodzaj i manifestowanie się odruchów oralnych, zgryz, budowa i napięcie mięśni mimicznych twarzy, oddychanie i fonacja oraz umiejętności w zakresie pobierania pokarmów stałych i płynów. W zależności od wieku dziecka oceniany jest rozwój prelingwalny a następnie rozwój nominacji, fluencji słownej, gnozji słuchowej i słuchu mownego, poprawność artykulacji, umiejętność stosowania reguł gramatycznych, jakość prozodii, pamięć werbalna, napęd i motywacja do mówienia, umiejętność budowania wypowiedzi adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, rozumienie wypowiedzi słownych i pozawerbalnych zachowań językowych, występowanie ewentualnego opóźnienia w wykształcaniu mowy, występowanie wad i zaburzeń mowy.
Dobór metod i narzędzi diagnostycznych zależy od rodzaju zaburzenia, jego głębokości, nasilenia objawów, wieku dziecka i jego możliwości psychofizycznych. W diagnozie logopedycznej korzystamy z wywiadu z rodzicami, obserwacji, badania neurologopedycznego, testów artykulacyjnych, testów i skal oceniających m.in. rozwój słuchu mownego, zasób słownika dziecka prozodię czy płynność jego mowy.
Diagnoza logopedyczna pozwala na ocenę istniejących trudności dziecka , pozwala też przewidzieć ewentualne trudności w dalszym jego rozwoju. Jest podstawą zakwalifikowania go do terapii logopedycznej lub wdrożenia działań profilaktycznych .
Profilaktyka logopedyczna ma na celu niedopuszczenie do powstawania zaburzeń dysglotycznych w obrębie jamy ustnej, nieprawidłowości artykulacyjnych, jakościowych zaburzeń rozwoju mowy i komunikacji.
W ramach terapii logopedycznej:
stymulujemy bądź wygaszamy odruchy oralne,
wygaszamy stereotypie orofacjalne,
dążymy do normalizacji napięcia mięśniowego w zakresie mięśni mimicznych twarzy, artykulatorów i mięśni oddechowych,
kształtujemy właściwe nawyki mowne,
korygujemy asymetrie w zakresie twarzy oraz pracy narządów artykulacyjnych,
prowadzimy ćwiczenia świadomego oddychania i umiejętnego gospodarowania wydechem,
uczymy kontroli nad głosem,
kształtujemy prawidłową fonację i emisję głosu,
uczymy prawidłowych technik karmienia,
rozwijany umiejętności w zakresie pobierania płynów i pokarmów stałych, gryzienia i żucia,
uczymy prawidłowego połykania śliny,
stymulujemy rozwój analizatora słuchowego,
rozwijamy gnozję i uwagę słuchową,
budujemy motywację do mówienia,
uczymy postaw i zachowań komunikacyjnych,
rozwijamy orientację auto i allopsychiczną,
rozwijamy słownik,
kształtujemy umiejętność stosowania reguł gramatycznych,
rozwijamy fluencję słowną,
rozwijamy mowę dialogową, opowieściową i narrację,
uczymy poprawnej artykulacji,
korygujemy wady wymowy i prowadzimy terapię zaburzeń mowy.
W terapii logopedycznej stosujemy różnorodne metody lub elementy metod oraz techniki oddziaływań tj. neurologopedyczne strategie postępowania według koncepcji NDT – Bobath, Talk Tools, Ustno - Twarzową Regulacyjną Terapię według Castillo – Moralesa, metodę Integracji Sensorycznej, Kinesiotaping, Metodę werbo-tonalną, Fonogesty, Program Językowy MAKATON, Model PECS, Symultaniczno – Sekwencyjną Naukę Czytania®, Stosowaną Analizę Zachowania. Korzystamy też z metod kompleksowych: Knillów, Dobrego Startu, Domana, Kinezjologii Edukacyjnej Denisona, Weroniki Sherborne, Dyna-Lingua M.S., Metody Krakowskiej oraz mechaniczne, fonetyczne i lingwistyczne metody korygowania zaburzeń artykulacyjnych, programy terapii niepłynności mówienia i jąkania oraz logorytmikę. Prowadzimy również stymulacje logopedyczne, masaże twarzy i jamy ustnej, bierne, wspomagane i czynne ćwiczenia narządów artykulacyjnych oraz aparatu ekspiracyjnego.
Wybór metod stosowanych w terapii logopedycznej zawsze uwarunkowany jest rodzajem zaburzenia, zaś sposób pracy terapeutycznej - dostosowany do wieku i możliwości dziecka.
W swoich oddziaływaniach korzystamy z konsultacji i dokumentacji lekarskiej, współpracujemy z psychologami, pedagogami i fizjoterapeutami w celu ustalenia możliwości poznawczych i ruchowych oraz ustalenia optymalnego planu terapii dla dzieci ze sprzężonymi zaburzeniami rozwoju.
Efekty terapii zależne są od rodzaju i stopnia zaburzenia oraz od momentu rozpoczęcia terapii.